امروزه داشتن اطلاعات به همراه یک برنامه منظم برای تمامی شرکتها و سازمان‌ها امری حیاتی و غیرقابل انکار به حساب می‌آید که این امر میسر نمی‌شود مگر با اجرای تحقیقات بازاریابی توسط شرکت‌ها تحقیقات بازاریابی اولین گام شرکت‌ها برای ورود به بازار پرتلاطم امروزی است. در دنیای رقابتی امروز، شرکت‌هایی که بدون اجرای تحقیقات بازاریابی قدم در راه کسب و کار می‌گذارند به طور قطع با اشتباهات و خطاهای بسیاری در بازار مواجه خواهند شد که در صورت اجرای پروژه‌های تحقیقات بازاریابی این خطا به حداقل ممکن کاهش خواهد یافت و هزینه کمتری را به مجموعه تحمیل خواهد کرد.

تحقیقات بازاریابی با دو رویکرد صورت می‌گیرد یکی تحقیقات حل مسئله یا حل مشکل که بیشتر برای شرکت‌هایی مناسب است که متاسفانه فروش چندان مناسب ندارند یا سهم بازار خود را از دست داده‌اند یا رقبا جایگزین آنان شده‌اند یا میزان رضایت از محصولات و خدمات شرکت تا حد قابل توجهی کاهش یافته است. رویکرد دوم شرکت‌هایی را در می‌گیرد که در مرحله بلوغ از محصولات خود قرار دارند یا به عبارت بهتر شرکت‌هایی که رهبر بازار خود هستند. این نوع از تحقیقات بازاریابی به عنوان مقیاس سازی شناخته می‌شوند و در واقع در پی یافتن عارضه نیستند بلکه بیشتر به دنبال ارائه مدلی کامل و جامع و مهم‌تر از همه مدلی سفارشی برای فروش و بازاریابی بهتر محصولات و خدمات آن شرکت هستند.

در سالهای قبل علاقه کمتری به مباحث تحقیقات بازاریابی وجود داشت و علت آن ناملموس بودن اینگونه پروژه‌ها در مراحل ابتدایی بود. بسیاری از شرکت‌ها در همان روزها و ماه‌های اول، انتظار تغییر و تحول اساسی در مباحث فروش و بازاریابی خود را داشتند و علت آن این است که تحقیقات بازاریابی پس از ماه بازخورد و اثر بخشی خود را نشان می‌دهد، ولی امروزه اثر بخشی اینگونه مباحث برای همگان آشکار شده است و علاقه بسیاری به تحقیقات بازاریابی در میان شرکت‌ها موج می‌زند به گونه‌ای که بسیاری از شرکت‌ها در ایران واحد یا ساختمانی مجزا برای امر تحقیقات بازاریابی خود در نظر گرفته‌اند. در دنیای امروز ورود محصولات و خدمات جدید یا تیزر و بیلبوردهای تبلیغاتی بدون اجرای پروژه‌های تحقیقات بازاریابی کمی و کیفی امری بسیار خطرناک است . اشتباهی نابخشودنی به حساب می‌آید. بسیاری از شرکتهای بزرگ دنیا محصولات خود را به یکباره و با تولید انبوه روانه بازار نمی کنند بلکه پس از تست بازار، نمونه اولیه محصول را وارد بازار می‌کنند.

به درستی نمی‌دانیم که تحقیقات بازاریابی چه زمانی ابداع شد. ولی احتمالا سالها پیش، این کار توسط تجار دوراندیش که به فکر بررسی بازار خود و جلب رضایت مشتریان از محصول و خدمت ارائه شده بودند ایجاد شده است. آنها از مشتریانشان در مورد نیازها، رضایت از محصولات و خدمات سوالاتی می‌پرسیدند و با توجه به اطلاعات مرتبط با قابلیت کالاهایشان که بخش مهمی از اطلاعات کسب و کارشان را تشکیل می‌دهد و با ملاحظات رقابتی، بهترین قیمت را برمی‌گزیدند. مشتریان همواره بخش مهمی از هر کسب و کار را تشکیل داده‌اند. امروزه، اگر نتوانید مشتریان را در کانون توجه کسب و کار خود قرار دهید، در طول زمان از کسب و کار عقب خواهید ماند. بیان دیگر، تحقیقات بازاریابی یا هوش بازار همیشه با ما خواهد بود.

هوش بازار تعریف غیررسمی از درک و تفسیر هوش است، یعنی نتیجه طبیعی هوشیار ماندن به عبارت دیگر هوش بازار خود نوعی تحقیقات بازاریابی سازمان یافته وهدفمند است و مجموعه‌ای قانونمند و عینی برای تفسیر داده‌ها به منظور کاهش مخاطرات ناشی از تصمیمات بازاریابی ساختار یافته و هدفمند را شامل می‌شود. یعنی مجموعه و تفسیری هدفمند و سیستماتیک از داده‌هایی است که ریسک تصمیمات بازاریابی را کاهش می‌دهد.

هدف فعالیت‌های محققان بازاریابی در نگاه به بازار جست و جوی رخدادهای آن نیست، بلکه دارای طرح‌های متعدد و برنامه‌های تحقیقاتی بوده و کاملا قانونمند عمل می‌کنند. به خصوص آنها به دنبال روش ساختن حقایقی هستند که حجم وسیعی از تصورات یا تعصبات متعدد آنها را احاطه کرده است.

داده‌ها اساس تحقیقات بازاریابی هستند. یک تحقیق خوب بازاریابی باید مملو از داده‌ها باشد. داده‌ها مجموعه‌ای از واقعیات و ایده‌هایی هستند که طی فرایندهای نظرسنجی جمع‌آوری می‌شوند. داده‌ها حرف‌های زیادی برای گفتن دارند، هر چه آنها هوشمندانه‌تر باشند، به ما امکان اتخاذ تصمیمات هوشمندانه‌تری را نیز می‌دهند. محققان بازاریابی آمارها و نظرات را جمع‌آوری کرده، روی معنای این داده‌ها تعمق می‌کنند و با نتیجه‌گیری‌های به دست آمده موجب بهبود تصمیم‌گیری‌های کسب و کار خود می‌شوند.

تعریف پذیرفته شده تحقیقات بازاریابی، این موضوع را به ابزار نسبتا جدیدی در برنامه‌ریزی کسب و کار تبدیل کرده است.
بر اساس شواهد موجود، شروع تحقیقات بازاریابی به قرن گذشته باز می‌گردد، اولین نظرسنجی ملی تحقیقات بازاریابی در سال 1879 میلادی توسط آیروسان در ایالات متحده آمریکا انجام گرفت. از آن زمان صنعت تحقیقات بازاریابی از پیشرفت‌های موجود در عرصه روانشناسی، جامعه‌شناسی و فناوری بهره‌های فراوان برده است. توسعه بازاریابی به عنوان یک عنصر موثر نیز تاثیر بسزایی بر روی پیشرفت تحقیقات بازاریابی و تحقیقات اجتماعی گذاشته است. در نتیجه اکنون، تحقیقات بازاریابی و تحقیقات اجتماعی طیف وسیعی از روش‌های قابل و سریع جمع‌آوری داده‌ها را شامل می‌شوند که به بهبود تصمیم‌گیری منجر می‌شود.

در دهه 1930 ، شرکت‌های حسابرسی نیلسون و اتوود روش‌هایی را برای اندازه‌گیری فروش اجناس مشتریانشان از طریق خرده‌فروشی معرفی کردند. مشتریان این شرکت‌های حسابرسی می‌توانستند اندازه بازار را برای محصولاتشان پیگیری کرده و سهم بازارشان را محاسبه کنند. بدین ترتیب صنعت تحقیقات بازاریابی متولد شد.

هوش بازار چگونه به تصمیم سازی های تجارت کمک می‌کند؟

سازمان‌های تجاری برای تصمیم‌گیری به اطلاعات نیاز دارند. مدیران نیز به نوبه خود سعی می‌کنند از بازارها ی جهانی و  پیچیده درک بهتری پیدا کنند، بنابراین آنها به اطلاعات سودمندتری نسبت به گذشته نیاز دارند. به همین دلیل، امروزه بخش تحقیقات نقش مهمی در دنیای کسب و کار، اجتماع پیرامون و فضای سیاسی ایفا می‌کند.

اطلاعات بازاریابی را می‌توان به اطلاعات مورد نیازمان در زمان رانندگی تشبیه کنیم. صفحه نمایشگر موجود بر روی داشبورد ماشین همانند آمار و ارقام مالی بنگاه است که میزان فروش و سود را به ما نشان می‌دهد، در حالی که نقشه راهنمای راه، همان گزارش تحقیقات بازاریابی است که بهترین راه و روش را پیش رویمان قرار دهد.

در جهانی که رموز فناوری در دسترس همه قرار دارد، چندان جای تعجبی ندارد اگر محصولاتی مانند قوطی‌ها کامپیوترها و ماشین‌ها را همانند یکدیگر بنگریم. امروزه موفقیت‌های تجاری بیشتر از برتری‌های فناوری به درک بهتر نیازهای مشتریان و استفاده از این اطلاعات برای تصمیم گیری مرتبط است.

 گاهی نیاز به تحقیقات کاملا بدیهی به نظر می‌رسد، شما محصولی را ارائه می‌کنید و باید از واکنش مشتریان نسبت به آن آگاه باشید. آیا از این محصول خوششان می‌آید؟ آن را خریداری می‌کنند؟ برایش چقدر هزینه خواهند کرد؟ برایش چقدر هزینه خواهند کرد؟ چقدر از آن خریداری خواهند کرد؟ چه چیزی آنها را برای خرید این محصول ترغیب کرده است؟ ارائه محصولی بدون انی دانسته‌ها و توجه صرف به احساسات و ایده‌های درونی و شخصی، می‌تواند فاجعه بار باشد.

گاهی لازم است از بیرون به شرکتمان نگاهی کنیم. بدین وسیله نیاز به تحقیق را بیشتر احساس خواهیم کرد، مدیران شرکت‌ها اغلب تصویری از بازار در ذهنشان خلق و گمان می‌کنند که نسبت به افراد خارج از شرکت، درک بهتری نسبت به بازارشان دارند. در تحقیقات بازاریابی ممکن است با مقاومت و تعصب شدید از جانب افرادی که سرمایه‌گذاری زیادی در کسب و کار خود کرده اند، مواجه باشیم. همانطور که یک نقشه می‌تواند در اندازه‌ها و مقیاس های مختلف باشد، تحقیقات بازاریابی نیز می‌تواند در سطوح مختلف از سطح کلی تا جزئیات انجام گیرد. البته نقشه به تنهایی تضمین کننده امنیت شما در راه رسیدن به مقصد نیست، زیرا شما در راه رسیدن به مقصد نیست، زیرا شما باید در مسیر از تصادف‌ها و همچنین از انحراف به مسیرهای اشتباه نیز اجتناب کنید. گاهی نقشه جزئیات زیادی را در بر نداشته باشد و حتی ممکن است به روز نباشد.

بدیهی است تحقیقات بازاریابی در مرکز بیشتر به تصمیمات در عملکردهای بازاریابی اشاره دارد تا مدیریت تولید یا مدیریت مالی. بازاریابی در مرکز هر کسب و کاری قرار دارد، به همین دلیل تصمیمات بازاریابی نیز بر سایر عملکردهای بنگاه تاثیرگذار خواهد بود. ناگفته نماند که تکنیک های مورد استفاده در تحقیقات بازاریابی را می‌توان در سایر حوزه‌های کسب و کار نیز به کار گرفت. برای مثال بخش منبع انسانی از تحقیقات بازاریابی برای سنجش میزان رضایت کارمندان در شرکت ها بهره می‌برد.

تحقیقات بازاریابی با ارائه اطلاعات ارزشمند و کاربردی برای حمایت از تصمیمات مدیریتی، می‌تواند روش گفت و گوی مدیریت با مشتریان و سهامدارن را نیز مشخص کند. از تحقیقات بازاریابی می‌توان برای شناسایی شکاف‌های موجود در بازارها، ارزیابی فرصت‌های جدید، توسعه محصولات و خدمات جدید، ارزیابی پتانسیل بازار و شناسایی نقاط ضعف یا قوت و بررسی جوانب مثبت و منفی بهره گرفت.

منتظر ادامه مطلب در لینک زیر باشید:


مقالات دیدما

خدمات آژانس تبلیغاتی دیدما

دیدگـاه